måndag 29 oktober 2012

Många bra berättarövningar

Många bra tips på berättarövningar fick vi av Christina Claessons fortbildninsdag.
Dagen började med att vi nötte in allas namn på ett lekfullt sätt. Jag som alltid har svårt att minnas namn tyckte det gick ovanligt lätt. Det kan bero på den lättsamma stämning som rådde.
Sedan blev det berättarövningar två och två. Vi fick berätta om en  en leksak som betytt mycket för oss. Flera blev påminda om en idag helt bortglömd leksak, Viewmaster, jag visste inte ens att det hette så. Någon skulle till och med hem och plocka fram sin ur gömmorna. Annars kom det fram dockor, nallar, bilar, en cykel, en lekstuga, ett vattenspel och mycket mer. Varje leksak hade sin berättelse.
Sedan blev det mer tragisk, vi skulle tänka på och berätta om något värdefullt vi haft sönder. Mycket hade gått i kras på olika sätt, manar hade klippts, "my little pony" drunknat, dockor blivit av med huvuden och ringar tappades bort. Mycket hände på denna förmiddag.
På eftermiddagen fick vi också plocka fram våra teatraliska resurser, vi fick gestalta en välkänd saga genom att i grupper skapa fem stillbilder.
En spontan kommentar jag fick var "detta var den roligaste kurs jag varit på" jag tror att detta kan ge vidare inspiration och glädje både till boende och besökare på mötesplatser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar